NRD Начало
Събота, 2 Август 2025
Начало Калейдоскоп Фотографите трябва да бъдем честни в това, което показваме
1082
Калейдоскоп

Фотографите трябва да бъдем честни в това, което показваме

Той е в София за представянето на изложбата си Panigiria в столичната галерия „Синтезис“, която може да бъде разгледана до 11 октомври.  Обект на фотографската серия са гръцките панигирии - празненства с пируване и танци в чест на светец, които се провеждат в Загори, група малки планински села в Епир, Северозападна Гърция. „За мен беше интересно, защото там хората се отпускат на музиката и танцуват, всъщност това е танцово събитие, където се отпускат и се забавляват.

| 01 Август 2025, 20:20 ч.
Фотографите трябва да бъдем честни в това, което показваме
Фотографите трябва да бъдем честни в това, което показваме
Снимка © БТА

Ние, фотографите, трябва да бъдем честни в това, което показваме, да покажем реалността - красива, сурова, грозна, каквато и да е. Това каза в интервю гръцкият фотограф Джон Демос.

Започнаха снимките на новия български филм „Един грам живот“.

Продукцията е п

Виктория Динкова (Vick) представя новата си песен Split с

Културата е най-прекият път към едно по-добро общество, каза световноизвестната оперна певица Сон

Повече от 40 художници, живеещи и творящи в кварталите „Изгрев“, „Изток“

Американският рапър Кание Уест ще изнесе единствения си концерт в Европа тази година през юли в с

Той е в София за представянето на изложбата си Panigiria в столичната галерия „Синтезис“, която може да бъде разгледана до 11 октомври. 

Обект на фотографската серия са гръцките панигирии - празненства с пируване и танци в чест на светец, които се провеждат в Загори, група малки планински села в Епир, Северозападна Гърция.

„За мен беше интересно, защото там хората се отпускат на музиката и танцуват, всъщност това е танцово събитие, където се отпускат и се забавляват. Особено ме привлича това, че тези събития, които снимах, се случваха през нощта. Нощта има своя мистичност – светлината не идва от прожектори, а от обикновени крушки, което придава на изображенията тайнствена аура“, разказва фотографът.

Авторът на изложбата разказва, че тази серия е създадена през 80-те години. Показана е била практически във всяка страна в Европа, в Япония, в Мексико.

„Изложбата е обиколила всички тези места и е имала голям успех в списанията, в които съм я представял. Но причината да я покажа сега е, че в София вече имам четири изложби с други творби. Затова се върнах към тази колекция, която не съм показвал преди, защото ще издадем и книга за нея, а и защото създадох много специална книга, ограничено издание с хелиографии, което е друг процес. Освен това имах възможност да работя с „Фотосинтезис“, използвахме много специална техника, която не много хора използват, а те тук я познаваха, и това е причината, поради която се появи възможността да работя по този начин и да покажа тази работа сега“, казва той.

Подобна среща е изключително преживяване, което наистина трудно може да се разкаже с думи. Това к

Протест на пропалестински активисти наруши официалната церемония за откриването на тазгодишното 1

Clawfinger и The Sisters of Mercy идват на петия фестивал Rebel Rebel – на

В изкуството свободата на изказа е водеща предпоставка за развитие. Само когато има смелост и гот

Десеткаратов син диамант, който може да донесе 20 милиона щатски долара, когато бъде продаден на

Джон Демос разказва, че хората в различните държави приемат много ентусиазирано фотографиите му и това го кара да повярва, че това е ценен документ за това, което се случва с този тип събирания на хора, за да празнуват. По думите му е необичайно, защото не много хора искат да фотографират движение и неподвижност едновременно.

„А аз го направих по специален начин, по който другите не работят, така че в този смисъл е уникално“, казва той.

Фотографът казва, че днес сме заляти от образи, „но в онези времена моето око беше много по-чувствително към характера, светлината, композицията. Това е и причината тази серия да ми е толкова скъпа – тя за мен е като музикално произведение“, казва той.

Обичам музиката, особено Бах и неговите Бранденбургски концерти. Там различни инструменти се редуват – ту флейта, ту цигулка – и аз правя същото с визуалните елементи. Танцът, музиката, движението – всичко това се преплита. Например, на една снимка има три момичета в движение – две правят с ръцете си формата на V, третата има развяваща се пола, краката са в крачка, а светлината акцентира върху белите им рокли. До тях младоженци танцуват, лицата им изчезват в тъмнината. Това ме вълнуваше и докато снимах, наистина живеех в тези моменти.

Демос казва, че според него фотографията може да промени света, но никога нямаш гаранция.

„Аз съм правил и силна репортажна фотография – като в Албания през 1990–91 г., когато имаше протести и жертви. Имам цяла книга за това. Но дори тогава, не е гарантирано, че фотографията ще промени нещо. Нашата отговорност като фотографи е да сме честни в това, което показваме – независимо дали е красиво, сурово или грозно. Ако сме искрени, хората може би ще бъдат докоснати. Например, ако някой види изображения от Газа или Израел днес – страдания, глад, убити деца – няма как да не почувства нещо. Така че, фотографията може да промени, но и фотографът, и зрителят трябва да направят усилие“, отбелязва той.

Джон Демос е роден в Солун, Гърция през 1944 г. Завършва история на изкуството и получава магистърска степен по изящни изкуства от University of Chicago през 1969 г. След като се завръща в Гърция, преподава фотография в Doxiades Institute и история на изкуството в American Academy в Атина.

През 1976 г. публикува първия си фотографски проект със заглавието „The Greece That is Passing.” Заедно с четирима други фотографи основава и ръководи Атинския център за фотография. През 1986 г. със съпругата си Бернардин основава агенция Apeiron Photos, която представлява „Magnum“ и други значими фотографски агенции в Гърция.

Между 1996 и 1999 г. Джон Демос е назначен от Министерството на културата за директор на Photographic Center of Skopelos – докато е на тази позиция той организира изложби и създава Международен фотографски фестивал. Гръцкото издателство Apeiron става член на European Publishers Award for Photography. Междувременно той се отдава на следващия си фотографски проект, посветен на темата за вярата – кулминацията му е издаването на книгата „Shadows of Silence“ през 2002 г. По-късно тази негова работа е представена в Европа, Аржентина и Китай, както и в Хюстън и в Москва.

През 2000 г. той създава новия Изложбен център Rizarios в Монодендри, Епир. През 2008 г. е куратор на голямата ретроспективна изложба на Йозеф Куделка в Музея Benaki. По същото време издателство Actes Sud публикува неговата работа от 1990–1991 г. под заглавието „Albania… On the Cusp of Change“. Както цветните фотографии от Албания, така и черно-бялата му серия „Shadows of Silence“ са представени на Международния фотографски фестивал в Арл, Франция, през 2008 г. Последният му 20-годишен проект, посветен на дърветата, озаглавен Pnoe Dendron, получава най-високото отличие през 2022 г. от Международния фотофестивал в Ping Yao, Китай, и от града Ping Yao.

Фотографии на Джон Демос са представяни на международни фестивали, в музеи и галерии. Неговата работа е част от значими колекции, сред които тези на Националната библиотека на Франция, Maison Européenne de la Photographie и центъра „Помпиду“ в Париж, Центъра за модерно изкуство Gulbenkian в Португалия, Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Art Institute of Chicago и Музея за изящни изкуства в Хюстън, както и в частни колекции.

Това е четвъртата изложба на Джон Демос в галерия Синтезис. През 2014 г. той показва един от най-известните си проекти – „Shadow of Silence”, през 2018 г. гостува със серията Albania on the edge of change (1990 – 1991 г.), а през 2019 г. с проекта Pnoe Dendron.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Актьорът Джеръми Стронг може да изиграе Марк Зукърбърг в продължението на "Социалната мрежа"
Номинираният за "Оскар" и отличен с "Еми" актьор Джеръми Стронг е спряган за ролята на Марк Зукърбърг в продължението на филма "Социалната мрежа", съобщи "Варайъти". В оригиналния ...
Националната галерия удължава изложбата „Живопис с вълна и коприна. Фландрия и Франция, XVI-XVIII век“
Поради големия зрителски интерес изложбата „Живопис с вълна и коприна. Фландрия и Франция, XVI-XVIII век, oт колекцията на Националната галерия“ се удължава до 14 септе ...
Кинофестивал критикува режисьора Кристофър Нолан
Международният кинофестивал в Сахара призова режисьора Кристофър Нолан, носител на награда "Оскар", да не снима повече в Западна Сахара, от която по-голямата част е под контрола на ...
Георги Дюлгеров: „Бургас и морето“ претърпя метаморфози през годините, но остава от малкото сцени за нова българска музика
Един от изпълнителите с дългогодишно присъствие на бургаската сцена Георги Дюлгеров си тръгна тази година с първа награда на журито от Националния песенен конкурс „Бургас и м ...
Кино и театрални постановки са сред акцентите на Sofia Summer Fest през август
Кино и театрални постановки са сред акцентите на Sofia Summer Fest през август, съобщават организаторите. В афиша е и второто издание на Фестивала за съвременно българско и европе ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Започна седемнадесетото издание на Фестивала на изпятата поезия "Солени ветрове"
С изпълнение на дует „Тюркоаз“ в петък вечерта започна 17-ото издание на фестивала за изпята поезия „Солени ветрове“. „Корабът на "Солени ветрове" по ...
Лий Айзък Чънг може да режисира предисторията на "Бандата на Оушън"
Лий Айзък Чънг, който застана зад камерата на филма "Туистърс", води преговори да режисира предисторията на популярната поредица "Бандата на Оушън", съобщи "Варайъти". Номинирания ...
Актьорът Джеръми Стронг може да изиграе Марк Зукърбърг в продължението на "Социалната мрежа"
Номинираният за "Оскар" и отличен с "Еми" актьор Джеръми Стронг е спряган за ролята на Марк Зукърбърг в продължението на филма "Социалната мрежа", съобщи "Варайъти". В оригиналния ...
Творческият тандем Мая Нешкова и Кирил Икономов обещава една неповторима вечер под звездите
Певицата Мая Нешкова ще зарадва своите почитатели с концерт на 21 август в Летен театър „Бунарджика“ в Пловдив, съобщават организаторите. По думите им от сцената на те ...
Остава месец до крайния срок за участие в Националния конкурс биенале „Тенец“
Остава месец до крайния срок за участие в Националния конкурс биенале „Тенец“, който се организира от Община Монтана, съобщиха от общинската управа. Съгласно променени ...
Тикер в 11:00 ч.
С изпълнение на дует „Тюркоаз“ в петък вечерта започна 17-ото издани ...
Начало Калейдоскоп
1082
Калейдоскоп

Фотографите трябва да бъдем честни в това, което показваме

Той е в София за представянето на изложбата си Panigiria в столичната галерия „Синтезис“, която може да бъде разгледана до 11 октомври.  Обект на фотографската серия са гръцките панигирии - празненства с пируване и танци в чест на светец, които се провеждат в Загори, група малки планински села в Епир, Северозападна Гърция. „За мен беше интересно, защото там хората се отпускат на музиката и танцуват, всъщност това е танцово събитие, където се отпускат и се забавляват.

| 01 Август 2025, 20:20 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Фотографите трябва да бъдем честни в това, което показваме
Фотографите трябва да бъдем честни в това, което показваме
Снимка © БТА

Ние, фотографите, трябва да бъдем честни в това, което показваме, да покажем реалността - красива, сурова, грозна, каквато и да е. Това каза в интервю гръцкият фотограф Джон Демос.

Той е в София за представянето на изложбата си Panigiria в столичната галерия „Синтезис“, която може да бъде разгледана до 11 октомври. 

Обект на фотографската серия са гръцките панигирии - празненства с пируване и танци в чест на светец, които се провеждат в Загори, група малки планински села в Епир, Северозападна Гърция.

„За мен беше интересно, защото там хората се отпускат на музиката и танцуват, всъщност това е танцово събитие, където се отпускат и се забавляват. Особено ме привлича това, че тези събития, които снимах, се случваха през нощта. Нощта има своя мистичност – светлината не идва от прожектори, а от обикновени крушки, което придава на изображенията тайнствена аура“, разказва фотографът.

Авторът на изложбата разказва, че тази серия е създадена през 80-те години. Показана е била практически във всяка страна в Европа, в Япония, в Мексико.

„Изложбата е обиколила всички тези места и е имала голям успех в списанията, в които съм я представял. Но причината да я покажа сега е, че в София вече имам четири изложби с други творби. Затова се върнах към тази колекция, която не съм показвал преди, защото ще издадем и книга за нея, а и защото създадох много специална книга, ограничено издание с хелиографии, което е друг процес. Освен това имах възможност да работя с „Фотосинтезис“, използвахме много специална техника, която не много хора използват, а те тук я познаваха, и това е причината, поради която се появи възможността да работя по този начин и да покажа тази работа сега“, казва той.

Джон Демос разказва, че хората в различните държави приемат много ентусиазирано фотографиите му и това го кара да повярва, че това е ценен документ за това, което се случва с този тип събирания на хора, за да празнуват. По думите му е необичайно, защото не много хора искат да фотографират движение и неподвижност едновременно.

„А аз го направих по специален начин, по който другите не работят, така че в този смисъл е уникално“, казва той.

Фотографът казва, че днес сме заляти от образи, „но в онези времена моето око беше много по-чувствително към характера, светлината, композицията. Това е и причината тази серия да ми е толкова скъпа – тя за мен е като музикално произведение“, казва той.

Обичам музиката, особено Бах и неговите Бранденбургски концерти. Там различни инструменти се редуват – ту флейта, ту цигулка – и аз правя същото с визуалните елементи. Танцът, музиката, движението – всичко това се преплита. Например, на една снимка има три момичета в движение – две правят с ръцете си формата на V, третата има развяваща се пола, краката са в крачка, а светлината акцентира върху белите им рокли. До тях младоженци танцуват, лицата им изчезват в тъмнината. Това ме вълнуваше и докато снимах, наистина живеех в тези моменти.

Демос казва, че според него фотографията може да промени света, но никога нямаш гаранция.

„Аз съм правил и силна репортажна фотография – като в Албания през 1990–91 г., когато имаше протести и жертви. Имам цяла книга за това. Но дори тогава, не е гарантирано, че фотографията ще промени нещо. Нашата отговорност като фотографи е да сме честни в това, което показваме – независимо дали е красиво, сурово или грозно. Ако сме искрени, хората може би ще бъдат докоснати. Например, ако някой види изображения от Газа или Израел днес – страдания, глад, убити деца – няма как да не почувства нещо. Така че, фотографията може да промени, но и фотографът, и зрителят трябва да направят усилие“, отбелязва той.

Джон Демос е роден в Солун, Гърция през 1944 г. Завършва история на изкуството и получава магистърска степен по изящни изкуства от University of Chicago през 1969 г. След като се завръща в Гърция, преподава фотография в Doxiades Institute и история на изкуството в American Academy в Атина.

През 1976 г. публикува първия си фотографски проект със заглавието „The Greece That is Passing.” Заедно с четирима други фотографи основава и ръководи Атинския център за фотография. През 1986 г. със съпругата си Бернардин основава агенция Apeiron Photos, която представлява „Magnum“ и други значими фотографски агенции в Гърция.

Между 1996 и 1999 г. Джон Демос е назначен от Министерството на културата за директор на Photographic Center of Skopelos – докато е на тази позиция той организира изложби и създава Международен фотографски фестивал. Гръцкото издателство Apeiron става член на European Publishers Award for Photography. Междувременно той се отдава на следващия си фотографски проект, посветен на темата за вярата – кулминацията му е издаването на книгата „Shadows of Silence“ през 2002 г. По-късно тази негова работа е представена в Европа, Аржентина и Китай, както и в Хюстън и в Москва.

През 2000 г. той създава новия Изложбен център Rizarios в Монодендри, Епир. През 2008 г. е куратор на голямата ретроспективна изложба на Йозеф Куделка в Музея Benaki. По същото време издателство Actes Sud публикува неговата работа от 1990–1991 г. под заглавието „Albania… On the Cusp of Change“. Както цветните фотографии от Албания, така и черно-бялата му серия „Shadows of Silence“ са представени на Международния фотографски фестивал в Арл, Франция, през 2008 г. Последният му 20-годишен проект, посветен на дърветата, озаглавен Pnoe Dendron, получава най-високото отличие през 2022 г. от Международния фотофестивал в Ping Yao, Китай, и от града Ping Yao.

Фотографии на Джон Демос са представяни на международни фестивали, в музеи и галерии. Неговата работа е част от значими колекции, сред които тези на Националната библиотека на Франция, Maison Européenne de la Photographie и центъра „Помпиду“ в Париж, Центъра за модерно изкуство Gulbenkian в Португалия, Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Art Institute of Chicago и Музея за изящни изкуства в Хюстън, както и в частни колекции.

Това е четвъртата изложба на Джон Демос в галерия Синтезис. През 2014 г. той показва един от най-известните си проекти – „Shadow of Silence”, през 2018 г. гостува със серията Albania on the edge of change (1990 – 1991 г.), а през 2019 г. с проекта Pnoe Dendron.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Актьорът Джеръми Стронг може да изиграе Марк Зукърбърг в продължението на "Социалната мрежа"
Националната галерия удължава изложбата „Живопис с вълна и коприна. Фландрия и Франция, XVI-XVIII век“
Кинофестивал критикува режисьора Кристофър Нолан
Георги Дюлгеров: „Бургас и морето“ претърпя метаморфози през годините, но остава от малкото сцени за нова българска музика
Кино и театрални постановки са сред акцентите на Sofia Summer Fest през август
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Август
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Започна седемнадесетото издание на Фестивала на изпятата поезия "Солени ветрове"
Цветни аспекти
Лий Айзък Чънг може да режисира предисторията на "Бандата на Оушън"
Калейдоскоп
Актьорът Джеръми Стронг може да изиграе Марк Зукърбърг в продължението на "Социалната мрежа"
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.